Sommige dorpen experimenteren met deelauto’s als antwoord op mobiliteitsvraagstukken én als bijdrage aan duurzaamheidsopgaven. Naar aanleiding van ervaringen uit enkele Friese en Groninger dorpen delen we informatie over Easy Driving. In dit artikel wordt toegelicht wat het deelauto initiatief van Easy Driving inhoudt, hoe het precies werkt, wat de voordelen zijn, welke auto’s er zijn en tot slot wordt er informatie gegeven over de kosten ervan.
Is het echt nodig om die dure stationwagen bij de deur te hebben staan terwijl die alleen maar nodig is voor familiebezoekjes en tijdens de vakantie? En waarom een extra auto om de bijtelling van de leaseauto te vermijden? Of een tweede auto die maar een paar keer per week wordt gebruikt om boodschappen te doen. Auto’s staan gemiddeld 23 uur per dag stil, terwijl autobezitters maandelijks hoge vaste kosten hebben voor de auto. Daarvoor biedt Easy-Driving een perfect alternatief met een selectie van elektrische auto’s die naar behoefte ingezet kunnen worden. Dus niet meer de kopzorg van een eigen auto en alles wat daarbij komt kijken, maar een passende auto wanneer deze nodig is.
Hoe werkt het?
Easy Driving is tot stand gekomen door initiatiefnemer Harm Nienhuis uit Midwolde. In samenwerking met gemeenten, lokale energie coöperaties en dorpen willen zij op centrale locaties in dorpen en stadswijken elektrische deelauto’s neerzetten. Iedere bewoner of belangstellende kan door middel van een app op de telefoon een deelauto reserveren, de auto openen (dus je hebt geen sleutel nodig), ermee rijden en weer parkeren op de vaste parkeerplaats bij een laadpaal zodat de deelauto opgeladen wordt voor de volgende rit.
De voordelen op een rijtje
Dit concept is natuurlijk vooral interessant voor mensen die hun (tweede) auto niet vaak gebruiken. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om een auto helemaal weg te doen en dat zou de volgende voordelen opleveren:
- Beter voor het milieu
Elektrische auto’s hebben zoals bekend geen CO2 uitstoot bij het rijden. Ook zullen de auto’s opgeladen worden met 100% groen opgewekte energie omdat de stroom in de meeste gevallen afkomstig is van lokale, groene energie coöperaties. Dat betekent dat dit initiatief lokale, groene ontwikkelingen stimuleert door gebruik te maken van deze stroom. Daarnaast resulteert het deelauto initiatief in positieve impact op het milieu omdat er voor elke deelauto zo’n 4 tot 10 (vervuilende) auto’s met verbrandingsmotor van de weg kunnen verdwijnen. - In veel gevallen is het goedkoper
Het hebben van een eigen auto is duurder dan de meeste mensen denken. Een autobezitter betaalt aanschafkosten, wegenbelasting, verzekering, afschrijving, onderhoud en brandstofkosten. Per maand kunnen de vaste kosten behoorlijk oplopen. Bij Easy Driving betaal je alleen maar als je de auto ook daadwerkelijk gebruikt, plus € 5 per maand om lid te kunnen zijn en gebruik te kunnen maken van de app. In veel gevallen zal dit dus stukken goedkoper zijn. Bovendien rijd je in een nieuwe en elektrische auto! - Meer ruimte op straat
Elke deelauto haalt 4 tot 10 auto’s van de straat, dus het aantal geparkeerde auto’s kan aanzienlijk verminderen. Niet in elk dorp is de parkeerdrukte aan de orde omdat veel huizen een eigen parkeerplek hebben, maar ook in deze buurten is er soms weinig ruimte op straat door de hoeveelheid van auto’s. Dit probleem zou hiermee aangepakt worden en doet de leefbaarheid in buurten vergroten. - Een groter gemeenschapsgevoel
Easy Driving zet zich met name in voor de kleinere dorpen en stadswijken, omdat hier over het algemeen meer gemeenschapsgevoel heerst onder de bewoners. Zo ontstaat er middels een deelauto initiatief een gedeeld gemeenschapsgevoel waarbij een groep bewoners als ‘warme kring’ gebruik maakt van dezelfde auto. Dat maakt dit concept anders dan reguliere deelinitiatieven, zoals GreenWheels, waarbij meer sprake is van anonimiteit en verhuur dan ‘delen’.
Wat voor auto’s zouden hier dan komen en wat kost het?
Er zijn verschillende auto’s in verschillende prijsklassen.
Het goedkoopste model is de Nissan Leaf die door zijn actieradius (120 km) vooral geschikt is voor korte ritten. Maar je betaalt er dan ook slechts € 2,75 per uur
(of € 27,50 per dag) plus € 0,05 per gereden kilometer voor, wat behoorlijk goedkoop is als je dat vergelijkt met andere bestaande deelauto concepten.
Daarnaast is er een Hyundai Kona Electric die met een actieradius van 350 km voor de lange afstanden gebruikt kan worden. Hier betaal je een prijs van € 4,75 per uur (of € 47,50 per dag) voor, plus de € 0,05 per kilometer. Het dagtarief is op basis van 24 uur.
Heeft u interesse om, samen met buurtbewoners van uw dorp, een deelauto te gebruiken? Easy Driving is bereid om kosteloos deelauto’s te plaatsen in buurten met (voldoende) belangstelling. U kunt uw interesse vrijblijvend aangeven door een mail te sturen naar roy@easy-driving.eu of info@easy-driving.eu met daarin vermeldt: naam, de voorkeur van de deelauto(‘s) in de buurt en voorkeur van de locatie in de buurt voor het deelauto initiatief.
Meer informatie over Easy Driving vind je op easy-driving.eu. Bent u nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen? Bezoek dan eens de Facebookpagina; Easy Driving. Hierop worden niet alleen ervaringen gedeeld, maar ook recente ontwikkelingen omtrent de realisatie van het initiatief bij andere dorpen.
Als laatste kunt u een kijkje nemen op Meerstad.net. Hierop geeft een gebruiker van een van de elektrische deelauto’s een duidelijke omschrijving van de werking en bevinding van de deelauto.